Thursday, April 23, 2009

malam 18/04/2009

malam itulah malam pertama yang aku rasa sangat2 lah berdebar. rasa macam nak cingcing last minute pon ada tau. haish. hmm. malam tu lah aku perform dengan band aku yang dulu dikenali sebagai ORBIT KE BINTANG tetapi sudah bertukar kepada CHAPTER ONE. tidak tahu mengapa. ahahahaha. aku sgt2 lah takut hmmmmmm yer lah, suara bukannya sedap bha. aku rasa aku pon saja2 je kan. permulaan dak ye. hih :) tmpt tu kt cantumas cafe, setiawangsa. before semua itu, aku datang lah ke rumah kawan aku (one of the bandmates) dan praktis lah lagu lagu kami - 1) indahnya malamku 2) decode by paramore 3) things i always want to say 4) tak ada lagi - garasi. praktis punya praktis, dah macam takde suara tau. tapi tk ngape, dah last minute ni kan salah key ke salah tone ke sume dah tk peduli asalkan hari itu berlalu dgn cepat. hahahahaha :DD hmm tepat jam 7malam, semua bersiap-sedia utk ke cafe tersebut. dah OTW ni, sumpah cuak. sial tul. lepas tu smpe lah tmpt tersebut. aku dgn megahnya berjalan bersama yang lain. ramai jugak yang dtg - alhamdulillah. lepas tu aku dah menggigil-gigil kan, rasa nak cingcing plak. penat aku dgn kawan aku sorg ni cari tandas awam. takde pulak. lepas tu aku dah tanya2 mmbr yang lain, semua sruh aku masuk ke dlm cafe tersebut dan tumpang tandas mereka. sbb time tu takde sape masuk cafe tu lagi, dorg tgh setting. aku takut plak nak masuk kan. grrrr. dah melepas hajat tu, aku keluar lah dan lepak2 dgn yg lain. aku siap baca ayat kursi lagi. takut pnye pasal, kuang ajo tul. ghaa :D lepas tu ttbe mmbr aku dtg ckp kitorg akan perform band yg ke - 2. aku pon lega lah. bole aku tgk cmne opening kan, al-maklum lah first time nok. ttbe speaker ni panggil band kitorg utk buat opening. hah, mmg nak terKENCING waktu tu. apa ttbe opening plak an. haih. aku pon tgh berdebar pegi naik stage, rasa cm dpt award. ghaa - berangan! hmm lepas tu bermula lah kitorg. salah satu pengajaran yg aku blja adalah sbg vocalis, kau mmg kne buat introduction. tapi kami tk buat, kami terus main. kami tk ckp pon ni lagu sape ni lagu sape - org terpinga2 nyah. aku ni penyegan rupanya, aku dah ckp awal2 xnk buat intro. lps tu sekor pon xnk buat intro. hah kami pon trus lah main. hahahahaha. lagu first adalah lagu kami tapi dicipta oleh seseorg yg bernama APEX - terima kasih! aku nervous kan, nyanyi first note dah sumbang beng tul. lps tu mmbr aku sume terus maju ke hadapan dan support aku. dari situ aku rasa cm chill chill chill. haha. aku pon semangat lah main kan kan kan. hahahahahahaha. dah habes 4 lagu, aku terus duduk sit dpn dgn cousin aku. hahahahaha. kaki menggeletar bebeh. ghaaa. tapi alhamdulillah its OVER!

pengajaran yang aku dapat adalah :-
1) be the first to speak for your band.
2) always take a deep breath before u start singing.
3) always look at the audience, play eye-to-eye perhaps.
4) always smile, they'll think u'r okay.
5) dont think anything difficult, just have fun.
6) dont keep your voice inside you, just let it all out.
7) if you have to scream, just scream but with a tone baby.
8) feel the songs u'r singing, maybe just maybe the audience will feel it too.
9) dont be shy but dont be too stuck up.
10) learn from what you've done before.

No comments: